Boeken

Boeken van GemeenteOplossingen

Het Geheim van de Overheidswebsite (editie 2011)

Het Geheim van de OverheidswebsiteAls één website perfect moet zijn, dan is het wel de overheidswebsite. Maar veel overheidswebsites zijn anno 2011 nog steeds ontoegankelijk voor het overgrote deel van onze samenleving. Informatie is onvindbaar, technisch ontoegankelijk en te complex om te begrijpen. De geheel herziene editie van 'Het Geheim van de Overheidswebsite' moet hier verandering in brengen.

Stel je bezoeker centraal

'Het Geheim van de Overheidswebsite' is een praktische handleiding om een website toegankelijk te maken en houden. Het boek helpt webprofessionals om vanuit een eigen visie ambities te formuleren, om die vervolgens terug te laten komen bij de ontwikkeling van de website. Daarbij staat steeds de bezoeker centraal. Hoe richt je een webredactie in, hoe produceer je begrijpelijke content en hoe meet en veranker je de kwaliteit van je website? Dit boek geeft daar antwoord op.

Tien kernboodschappen

In 'Het Geheim van de Overheidswebsite' staat het waaróm van toegankelijkheid centraal. Overheidswebsites scoren slecht op vindbaarheid, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid. Een website wordt nog te vaak gezien als – tijdelijk – project, zonder duidelijk doel. Terwijl een goed doordachte, toegankelijke website veel oplevert: tevreden bezoekers, een goed imago en kostenbesparing. Het boek maakt van iedere webprofessional een echte webexpert. De informatie is primair gericht op de overheid, maar biedt ook webprofessionals in het bedrijfsleven veel steun.

De auteurs geven de lezer tien kernboodschappen mee:

  • Niet alle producten zijn geschikt voor het dienstverleningskanaal internet.
  • Een slechte website kost tijd, geld en is slecht voor je reputatie.
  • Een website bouwen en onderhouden is een proces en geen project.
  • Botsende logica’s zorgen voor veel discussie en ontoegankelijke websites.
  • Een goede visie op webcommunicatie heeft de logica van de bezoeker als uitgangspunt.
  • Een centrale webredactie is de bewezen formule voor kwaliteit.
  • Minder content is beter: makkelijker te onderhouden, goedkoper en vooral gebruiksvriendelijker.
  • Neem bij alles wat je publiceert je bezoeker als uitgangspunt.
  • Weet wat je wilt testen en vooral waarom.
  • Met testen ben je nooit klaar, het is een continu proces.

Bestelinformatie

  • Geproduceerd door: GemeenteOplossingen in opdracht van de ICTU
  • Auteurs: Wiep Hamstra en René Notenbomer
  • Jaar: 2011
  • Bladzijden: 192
  • Prijs: € 27,50
  • Taal: Nederlands
  • ISBN/EAN: 978-90-816467-1-0

Meer informatie en bestellen: http://www.hetgeheimvandeoverheidswebsite.nl

Het Geheim van de Overheidswebsite (editie 2007)

Het geheim van de overheidswebsiteAls er één soort website perfect zou moeten zijn, dan is dat de overheidswebsite. Iedereen verwacht immers van een overheidsinstelling maximaal betrouwbare, actuele en accurate informatie die ook nog eens voor iedereen toegankelijk moet zijn. Perfecte techniek als middel en toegankelijke communicatie als doel. Ieder uur van de dag, elke dag van het jaar. Die verwachting is terecht. En dit veronderstelt bij overheidsorganisaties alle hens aan dek om internetcommunicatie tot in de puntjes te regelen.

Maar wat zien we nou júíst bij overheidsorganisaties? Daar is internetcommunicatie maar al te vaak alles behalve een prioriteit met een ontoegankelijke, dus niet communicerende, website tot gevolg. Hoe krijgt u regie over en ontwikkelt u visie op het doel van internetcommunicatie?

In dit boek leest u hoe u de internetcommunicatie in uw organisatie volgens de vierslag "organiseren, structureren, publiceren en controleren" optimaliseert. Schrijven van teksten, usability (gebruiksvriendelijkheid) en het organiseren van de webredactie komen uitgebreid aan de orde. Maar ook techniek vormt een belangrijk onderdeel van dit boek. Dit is niet toevallig. Alles staat of valt met de toegankelijkheid van informatie voor íédereen. Dat regelt u om te beginnen met de beste techniek. Maar techniek is slechts een deel van het verhaal. Waar u natuurlijk naar streeft is een communicatieve website waar uw bezoekers graag op (terug)komen. U wilt dus een website die hoog scoort op alle aspecten: techniek, gebruiksvriendelijkheid, vormgeving en content. Hoe u dit doet of laat doen, laten we u zien in dit boek: 'Het Geheim van de Overheidswebsite'.

Details

  • Geproduceerd door: GemeenteOplossingen
  • Auteur: Wiep Hamstra (http://www.wieperbij.nl )
  • Jaar: 2007
  • Bindwijze: gebonden
  • Bladzijden: 96
  • Prijs: € 18,95 (uitverkocht)
  • Taal: Nederlands
  • ISBN/EAN: 978-90-9022227-1